
F.V: Erfaringskonsulentene Alexandra Silbermann, Trond Esp og Barbara Stenvall.
Brobyggerne
En grublenatt, en glitrende idé og en kreativ sjef. Resultatet ble Erfaringsbasen.
Tekst og foto: Inger E. Eftevand Orvin
Det var under et seminar at nattesøvnen måtte vike plass for et mylder av tanker rundt erfaringskonsulentenes rolle, forteller Barbara Stenvall. Som prosjektleder i Erfaringsbasen jobber hun målrettet med å gjøre erfaringskompetanse relevant i tjenestene, og legge til rette for aktiv brukermedvirkning. Med seg i teamet har hun Alexandra Silbermann og Trond Esp.
Likeverdig dialog
Vi møter den engasjerte gjengen på Regional kompetansetjeneste for arbeid og psykisk helse (KAPH) i Bodø. Leder Beate Brinchmann tente nemlig på idéen, dermed så Erfaringsbasen dagens lys.
─ Hos oss opplever vi virkelig likeverdig dialog, sier Barbara. Selv kom hun inn i som erfaringskonsulent ved en tilfeldighet. Hun var engasjert i Mental Helse, og ble hentet inn for å være med på en konferanse.
─ De likte energien min, og tilbød meg å bli en del av felleskapet i kompetansetjenesten. Jeg fikk i oppdrag å holde et innlegg om utenforskap på den nasjonale trygdeforskningskonferansen i Bergen november 2019. Siden ble det flere oppdrag, og ideen om prosjekt erfaringsbase kom opp.



Forskjellighet som fungerer
De tre erfaringskonsulentene kommer fra hvert sitt ytterpunkt på jobbskalaen. Barbara som ikke fikk lov til å prøve seg i arbeidslivet «fordi hun var ferdig utredet», men som så gjerne ville. Alexandra som slett ikke så noen vits i å prøve seg i arbeidslivet, men som nærmest ble lirket ut i jobb av sin jobbspesialist. Og Trond som egentlig hadde gått over i pensjonistenes rekker, men som søkte jobb som erfaringskonsulent fordi han ikke ville slutte å jobbe.
– Jeg hadde jo et bredt erfaringsspekter å spille på, sier han.
Fra sin lokasjon i Bodø tilbyr de sine tjenester. Og de er enige om at deres forskjellighet gjør dem til et godt og solid team.
Kunnskapsbase
Erfaringsbasen skal være en ressurs for jobbspesialister, jobbsøkere og andre erfaringskonsulenter.
-Målet er å bidra til at andre erfaringskonsulenter blir en integrert del av det daglige arbeidet på samme måte som vi blir her, sier Barbara. Hun forteller at mange erfaringskonsulenter føler seg ensomme i sin stilling.
– Derfor blir det å tilrettelegge for et nettverk en viktig del av vår jobb. For å bidra til gode refleksjoner vil vi lage et bibliotek med gode artikler, nettsteder og bøker som vil være tilgjengelig for nettverket.

Barbara Stenvall, Trond Esp og Alexandra Silbermann utgjør i dag temet ved Erfaringbasen.
Bratt læringskurve
Erfaringskonsulentene i kompetansetjentesten jobber side om side med forskere og andre fagfolk. De tre kjenner IPS-metoden ut og inn, og deltar på driftsmøter. De lærer av metodeveilederne, og bistår jobbspesialistene.
Teamet i erfaringsbasen bidrar med å holde foredrag og delta på fagdager, og som medforskere er de med på å utforme forskningsspørsmål og delta i forskningsintervjuer.
Noen ganger er det nok å ha en lyttende rolle.
– Ofte er det vanskelig å sette ord på hva som endres når vi blir en del av dialogen. Kanskje fordi vi har gått i de samme skoene, kjent på kroppen hvor vanskelig det kan være å ha tiltro til noen, sier Barbara. Hun er på lik linje med de andre i teamet, glad for at de har en leder som ser verdien av den kunnskapen de som erfaringskonsulenter har.
– Forankring hos ledelsen er en forutsetning for å lykkes. Vi er heldige som får være med og forme veien mens vi går, avslutter Barbara, Alexandra og Trond.
-
Barbara Juliana Stenvall Erfaringskonsulent Send e-post 46957559
-
Trond Esp Erfaringskonsulent Send e-post 75 57 18 58
-
L. Alexandra Silbermann Erfaringskonsulent Send e-post