
Arbeidsgiverkontakt
En stor del av suksessoppskriften til IPS, er jobbspesialistenes kjennskap til det lokale arbeidsmarkedet. Ved gjentatte besøk hos arbeidsgiverne i nærmiljøet, bygger vi gode relasjoner, og blir kjent med krav og forventninger for ansettelse på arbeidsplassene. Den utadrettede måten å jobbe på, bidrar også til at vi får kjennskap til jobbmuligheter som ikke lyses ut på det offentlige markedet.
Arbeidsgiverkontakten står sentralt i metoden, og beskrives flere steder i IPS kvalitetsskala:
IPS kvalitetsskala, t-4
«Innledende jobbvurdering og deltakerens eller jobbspesialistens første personlige kontakt med en arbeidsgiver i forbindelse med en vanlig jobb skjer innen 30 dager (én måned) etter inntak i programmet.»
IPS kvalitetsskala, t-6
«Hver jobbspesialist har minst seks personlige møter med arbeidsgivere per uke på vegne av deltakere som leter etter arbeid…»
IPS kvalitetsskala, t-7
«Jobbspesialistene bygger relasjoner med arbeidsgivere gjennom flere personlige besøk for å kartlegge arbeidsgiverens behov, formidler hva Individuell jobbstøtte kan tilby arbeidsgiveren og beskriver sterke sider hos deltakeren som kan samsvare med arbeidsgiverens behov.»
Les mer om metoden: «Tre kopper te»