Samhandlingsstrukturer

    For å kunne gi en helhetlig koordinert støtte for jobbsøkerne i IPS, er god samhandling viktig. IPS-samarbeidet består alltid av en jobbsøker, en behandler i helse og en IPS jobbspesialist. En nav-veileder er som regel også involvert.  I de fleste saker samhandler vi likevel med langt flere gjennom oppfølgingsløpet. Hvem som trekkes inn i samarbeidet, avtales med den enkelte jobbsøker, og vil avhenge av jobbsøkerens ønsker og behov.

    Eksempler på naturlige samarbeidspartnere:

    –          Arbeidsgivere

    –          Nav-veiledere

    –          Familie og venner

    –          Fastlege

    –          Ruskonsulenter

    –          Støttekontakter

    –          Skole

    –          Politi og kriminalomsorgen

    –          Barnevern

    –          Og mange flere…

    I tillegg til eksterne samarbeidsparter, baserer IPS-modellen seg mye på teamarbeid – både innad i jobbspesialistteamet, men også i helseteamene tilknyttet tjenesten.

     

    IPS Kvalitetsskala, o-2

    «Integrering av arbeidsrettet rehabilitering med behandling av psykiske lidelser gjennom hyppig kontakt med teammedlemmer: Jobbspesialistene deltar aktivt under ukentlige møter med behandlingsteamet (som ikke kan erstattes av administrative møter), der enkeltdeltakere og deres sysselsettingsmål drøftes og beslutninger fattes i fellesskap i teamet. Jobbspesialistens kontor er i nærheten av (eller deles med) medlemmene i behandlingsteamet. Behandling og de arbeidsrettede tjenesterdokumenteres på ett skjema. Jobbspesialistene hjelper teamet med å holde fokus på arbeid også for personer som ennå ikke er henvist til de arbeidsrettede tjenester.»

    Personvern og informasjonskapsler

    På denne siden bruker vi informasjonskapsler (cookies) og andre teknologier for å tilby deg så hyggelig brukeropplevelse som mulig. Du kan lese mer om dette under våre personvernvilkår. Ved å klikke på haken, samtykker du i bruken av slike teknologier.

    Lukk video