
«Tre kopper te»
«Tre kopper te» er en metode vi som jobber med Individuell jobbstøtte (IPS) bruker for å tilnærme oss arbeidsgivere og bygge relasjoner over tid. Den sikrer at vi jobber likt og en felles forståelse på hvordan vi driver med jobbutvikling. Metoden har vist seg å være effektiv og krever ikke at jobbspesialist har et stor nettverk før oppstart. Arbeidsgiver er satt i fokus, men vi er hos akkurat den arbeidsgiveren fordi en av jobbsøkerne har en interessere der. Alle møter skjer «ansikt til ansikt»
Kopp1 – Treffe arbeidsgiver, for å avtale et infomøte på et annet tidspunkt.
Kopp2 – Gjennomføre forhåndsavtalt møte med en arbeidsgiver.
Kopp3 – Treffe arbeidsgiver sammen med en jobbsøker.
KoppX – Videre relasjonsbygging med arbeidsgiver
En nærmere beskrivelse:
Kopp1 (Kort møte 5-10min):
Mål for møte:
Skaffe seg et infomøte med arbeidsgiver og start på en god relasjon
- Jobbspesialist presenterer seg kort, øv på hvordan du fremstår, første inntrykk er viktig.
- Spør om et nytt møte på 20-30min, du ønsker å høre mer om arbeidsplassen, hva de gjør, hvem som jobber der og hvordan de rekrutterer nye. Om de har ledige stillinger, eller å nevne jobbsøkere skjer ikke i dette møte. Du har ikke tid til å ta møte nå
- Avtal et konkret tidspunkt som passer for begge. Påse at møte blir lagt i begges kalendere.
- Innhent og gi kontakt info til arbeidsgiver (visittkort). Vurder å sende en påminnelse i forkant av neste møte.)
Kopp2 (20-30min)
Mål for møte:
Lære mest mulig om bedriften og la arbeidsgiver bli kjent med jobbspesialisten.
Du bør forbedre deg i forkant av møte, søk info og ha åpene spørsmål notert. Ta kontroll over møte og hjelp arbeidsgiver å husk hvorfor dere møtes. Vær forberedt på at de kan komme vanskelige spørsmål og at arbeidsgivere ofte har hatt besøk av andre som jobber med mer tradisjonell rekruttering av praksisplasser.
- Fortelle om bedriften, hvordan de jobber, hvordan leder selv startet, hvordan er situasjonene i bedriften?
- Hvordan rekrutterer de?
- Hjelp arbeidsgiver med å se behov for å løse arbeidsoppgaver? Er det tidspunkter som er mer travel enn andre? ( Gjerne tilpasset din jobbsøker)
- Hvilken kompetanse/egenskaper ønskes?
- Hvordan er arbeidsmiljøet?
- Har de ledige stillinger nå?
Vær en aktiv lytter, la arbeidsgiver få fortelle. Ta notater.
Avslutningsvis oppsummer du viktige punkter for arbeidsgiver og avklare: «Om jeg vet om noen som har disse egenskapene, kan jeg da kontakte deg?» Heller ikke dette møte brukes til å snakke om aktuelle jobbsøkere.
Kanskje du har fått info som bør følges opp senere. feks. «Forventning om økt produksjon om 1-2mnder»
Gi gjerne fra deg en brosjyrer som forteller hva Individuell jobbstøtte er.
Alle informasjonen vi får, gis tilbake til jobbsøker i etterkant. Deretter samarbeider jobbsøker og jobbspesialist om hvordan veien videre blir. Ønsker jobbsøker en «kopp3»? Vil jobbsøker selv ta kontakt med arbeidsgiver? Hva trenger arbeidsgiver vite? Hvordan prate om «hull» i CV `en?
Kopp3
Mål for møte:
La en arbeidsgiveren bli kjent med jobbsøker
- Vær godt samkjørt
- Tren på spørsmål og hvordan være i møte
- Er det match mellom jobbsøker og arbeidsgiver?
- Kan jobbsøker og arbeidsgiver å gå videre mot en jobbstart?
Etter møte vet jobbsøker veldig mye mer og strategien for videre samarbeid legges.
KoppX
Mål for møte.
Vedlikeholde relasjonen til arbeidsgiver.
- Hvordan går det med bedriften siden sist?
- Har behovet endret seg?
- Kan arbeidsgiver være en ressurs for IPS-tjenesten i fremtiden? Møte jobbsøkere, få observere arbeidet som utføres.
- Formidle kontakt med evt andre jobbspesialister
- Skaffe informasjon om andre og lignende bedrifter
- Gi en liten oppmerksomhet
Alle møter bør loggføres.
Referanser:
Individual Placement and Support – en praktisk veileder
www.napha.no/content/21385/Ikke-bare-a-sende-folk-ut-i-jobb-og-hape-det-beste
«Three cups of tea» av Greg Mortenson
-
Mads Kristian Johansen IPS Metodeveileder Send e-post 40241549